Cushing´s syndrom hos hundar: Förstå symptomen och behandlingen

Artikel

Cushing´s syndrom hos hundar: Förstå symptomen och behandlingen

Cushing´s syndrom, även känt som hyperadrenokorticism, är ett tillstånd som påverkar hormonbalansen hos hundar.

Det orsakas av en överproduktion av hormonet kortisol, som produceras av binjurarna. Detta kan leda till en mängd olika symtom som kan ha stor inverkan på din hunds hälsa och välbefinnande.

Symtom på sjukdomen kan variera beroende på den bakomliggande orsaken till tillståndet. Några av de vanligaste symtomen inkluderar:

• Ökad törst och urinering
  • Ökad aptit
  • Håravfall på ett eller flera ställen.
  • Tunn och ömtålig hud samt komedoner (pormaskar) på buken
  • Ökat bukomfång, så kallad “pot belly”
  • Svaghet eller letargi
  • Flåsighet

Om du misstänker att din hund kan ha Cushing´s syndrom är det viktigt att du tar den till din veterinär för utredning och behandling.

Din veterinär kommer att utföra en veterinärundersökning och ta blod- och urinprover. Om misstanke om sjukdomen kvarstår, brukar man även utföra ultraljud av buken och specifika tester (LDDS-tes, ACTH-stimulationstest) för att bekräfta sjukdomen.

Behandlingsalternativ

• Mediciner: Det finns mediciner som kan användas för att kontrollera symptomen på Cushing´s syndrom och återställa den normala balansen av hormoner i kroppen. När man väl bestämmer sig för att påbörja medicinering är det viktigt att komma till regelbundna kontroller där man mäter koncentrationen kortisol i blodet innan medicinen ges (pre-pill cortisol). Om hunden får för hög dos medicin kan detta ge biverkningar som inappetens, kräkning, diarré, trötthet och i värsta fall kollaps.
  • Kirurgi: I vissa sällsynta fall kan operation vara nödvändig för att ta bort tumören eller onormal vävnad som orsakar överproduktion av kortisol.
  • Diet och träning: Att upprätthålla en hälsosam kost och träningsrutin kan hjälpa till att hantera symptomen och förbättra din hunds allmänna hälsa.

Med rätt diagnos och behandling kan hundar med Cushing´s syndrom leva ett långt och lyckligt liv.